Farne Islands - Vogelreis juni 2023

Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4

DEEL 1 - Een eerste kennismaking met Northumberland

Naar de Farne Islands

Van dinsdag 13 tot en met zondag 18 juni ga ik samen met Dick Hörters naar de Farne Islands met Delta Safari. Het wordt een reis met veel zeevogels, prachtig weer en erg goede omstandigheden om te fotograferen.

Dinsdag 13 juni - De overtocht

Gina en ik halen Dick tegen 14.00 uur op en rijden in een goed uur naar de terminal van de DFDS in IJmuiden. Daar treffen we Marko en  Marta van Delta Safari’s aan. We checken in, krijgen onze boardingcards en zijn ruimschoots op tijd op de boot. We hebben een kleine hut, maar wel met een uitzicht over de boeg. We drinken een cappuccino in het restaurant en nemen daarna nog een cola. Dirk van der Eijkel van de VWG heeft toevallig ook geboekt met een kennis.

Naar de Farne Islands

Om 17.00 uur is er in de Orcalounge voorlichting over het programma van de reis en ontmoeten we de rest van het gezelschap. Om half zes vaart de boot uit en gaan we naar het observatiedek waar we uiteindelijk na het diner ook nog veel tijd doorbrengen. Onze kamer kijkt uit over het observatiedek en de voorplecht. Het diner is in buffetvorm en is behoorlijk uitgebreid. Best lekker.

De jongedame van het Orca Wildlife Centre is de gehele avond aanwezig om ons te helpen iets te ontdekken. Veel is er nog niet te zien, wel een paar noordse stormvogels en een paar verre jan-van-genten. We zien nog een glimp van een dolfijn, maar een bruinvis missen we.

Om half elf zijn we toch nog een beetje verkleumd en kruipen we onder de dekbedden.

Woensdag 14 juni - Newcastle

Ik word al vroeg wakker, probeer nog wat te slapen, maar ga er voor zes uur al uit. Om half zeven staan we aan dek en zien al behoorlijk wat jan-van-genten vliegen, maar ook zeekoeten en papegaaiduikers. Om 07:00 uur genieten we van het uitgebreide ontbijtbuffet en daarna zijn we weer aan dek te vinden, waar we nu wel een bruinvis spotten. Iets voor tienen varen we de haven van Newcastle binnen.

Low Hauxley Nature Reserve

Low Hauxley

We worden opgehaald met een bus, die ons naar Hauxley brengt. Hier is een natuurgebied langs de kust met meerdere vogelkijkhutten.

Putter - Hauxley

Goudvink - HauxleyAtalanta - HauxleyHoutduif - Hauxley

Zwarte kraai - Hauxley

We zien vooral gewone soorten, zoals de putter, de goudvink, een houtduif, een atalanta en een zwarte kraai.

Dick en ik besteden wat teveel tijd bij de goudvinken, waardoor we niet de gehele ronde kunnen maken. We zijn daarom als eerste bij het café terug waar we een cappuccino drinken.

Beadnell

Om 12.30 uur gaan we met de bus naar Beadnell waar we een wandeling langs het duin maken naar een kolonie met (dwerg)sternen. We hebben echter weinig tijd, waardoor we in marstempo naar de kolonie gaan. We zien veel sternen, maar niet die met dwerg voor hun naam. Dick en ik zijn al op de terugweg als Marko alsnog een tweetal dwergsterns weet aan te wijzen. Die hebben we dus gemist.

Graspieper - Beadnell

Ik kan nog wel een graspieper op de foto zetten en de foto van een veld vol weidebloemen vind ik zelf ook mooi.

Seahouses - Bamburgh Castle Inn

Bamburgh Castle Inn

Dick in de tuin van de Bamburgh Castle Inn

Zilvermeeuw bij de Bamburgh Castle Inn

Om kwart voor drie zijn we in de Bamburgh Castle Inn en krijgen een kamer toegewezen. Het dubbelbed met tweepersoonsdekbed bevalt ons niet, maar dat wordt snel veranderd in twee losse bedden met elk een eigen dekbed. We drinken een biertje op het terras van de Inn met de haven en de zee als uitzicht. Mooie plek om van hieruit de Farne Islands te verkennen. Een zilvermeeuw laat zich van dichtbij fotograferen, terwijl ik van mijn alcoholvrij biertje geniet.

Sunsetcruise Farne Islands

Farne Islands

Harbour of Seahouses

Boat of the Sunsetcruise

Grey Seales at the farne Islands.

Farne Islands

Vanuit de tuin van het hotel in Seahouses zien we de Farne Islands goed liggen. De eilanden bestaan uit 15 tot 20 eilandjes, afhankelijk van het moment van het tij. De groep Inner Farne Islands liggen dichter bij de kust dan de groep Outer Farne Islands. De eilanden zijn niet bewoond, behalve dan door rangers die het zeeleven rondom en op de eilanden monitoren. Er zijn enkele vuurtorens, wat vervallen huisjes en een wachttoren, die allemaal wijzen op menselijke bewoning in vervlogen jaren.

We eten fish and chips in het restaurant om de hoek. Het is een grote vis en de chips zijn ook enorm, maar het is erg lekker en als je in een Engelse kustplaats bent dan moet je dit gerecht hebben gegeten. De twee witte boterhammen met boter hadden voor ons niet gehoeven, dus die blijven liggen.

We staan om 19.00 in de haven voor de Sunsetcruise. Er staan 74 mensen op de kade, dus de boot is stampvol. Als eerste zien we een groep grijze zeehonden, een soort die goed gedijt in de wateren rondom de eilanden.

Al varend vliegen er papagaaiduikers over onze hoofden, de bek vol met glasaal. We zien zeekoeten met een witte ring om het oog, jonge kuifaalscholvers en zeekoeten. En de grijze zeehonden zijn bijna binnen handbereik.

Groepe met Puffin - PapagaaiduikerPuffin - PapagaaiduikerPuffin - PapagaaiduikerPuffin - Papagaaiduiker

Als we door een flinke groep papagaaiduikers varen, kunnen we de grappige vogels goed van dichtbij bekijken en ook fotograferen.

Farne Islands - kuifaalscholver

De kuifaalscholver is in Nederland een schaarse gast, maar hier zijn ze volop aanwezig.

Farne Islands - drieteenmeeuwen

De drieteenmeeuw, een soort die we in Nederland vooral in het najaar en de winter kunnen tegenkomen aan de kust.

Farne Islands - zeekoeten

De zeekoeten staan op de uitkijk. In het najaar van 2023 duikt deze soort regelmatig op langs de Hollandse kust., evenals de alk die een veel dikkere bek heeft.

Farne Islands - zeekoet
Farne Islands - alkFarne Islands - zeekoeten

De lucht is hemelsblauw, er is weinig wind en de zee is kalm. Goede omstandigheden voor het fotograferen, ware het niet dat schaduw en zon ook een uitdaging opleveren.

Drieteenmeeuwen en zeekoeten-Farne Islands

Drieteenmeeuw-Farne Islands

Ik vind de drieteenmeeuwen erg mooi met hun geel-groene snavels, het dunne rode randje om hun zwarte ogen en het contrast tussen de grijze mantel en de roomwitte kop.

Zeekoeten op de Farne Islands

Duizenden zeekoeten broeden op de Farne Islands

Alken op de Farne Islands

Alk op de Farne Islands

Van afstand en in de schaduw lijken de alken zwart-wit, maar van dichtbij en in de zon zijn ze bruin-wit.

Grijze zeehonden, noordse stern en kuifaalscholver.

Eiders en dan vooral de mannetjes zijn prachtig gekleurd.

De rotsen zijn werkelijk bezaaid met nesten van zeekoeten en drieteenmeeuwen.

Grijze zeehond - Farne Islands

De grijze zeehonden zijn in groten getale aanwezig.

Papagaaiduikers - Farne Islands

In het gouden uurtje komen we langs een plek waar papagaaiduikers zijn. Het oranje-gouden licht bevalt me maar matig met deze zwart-witte vogels met de veelkleurige snavels.

Kuifaalscholver

Juveniele kuifaalscholver

Ook hier zijn kuifaalscholvers op de rotsen. Hier staat het jong zijn vleugels te drogen.

Broedende zeekoeten op de Farne Islands

Sunsetcruise Farne Islands

Op de onderste foto is te zien hoe druk het is op de boot. Gelukkig heb ik aan bakboordkant een plek langs de railing kunnen bemachtigen en omdat de stuurman de boot steeds 180° draait, komt iedereen aan de beurt om foto's te nemen.

Farne islands

Sunset Farne Islands

De stuurlui zijn enthousiast, vertellen honderduit over het broedgebied en nemen er de tijd voor. Om 22:00 uur varen we onder een mooie zonsondergang terug naar de haven en de Bamburgh Castle Inn. Einde van een schitterende dag.

Volgende pagina >>

Morgen gaan we naar North-Berwick om vandaar een boottocht langs Bass Rock te maken waar tienduizenden jan-van-genten broeden. In de middag brengen we een bezoek aan St. Abb's Head waar we een lange wandeling langs de kust maken.